Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2015

3o Παραδοσιακό Σεργιάνι με τους "KΟΡΥΒΑΝΤΕΣ" στην Αγίας Παρασκευής Αττικής, με άρωμα Καρύστου.

3ο ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΣΕΡΓΙΑΝΙ ΜΕ ΤΟΥΣ "ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ"


 Την Κυριακή το βράδυ στην πλατεία της Αγίας Παρασκευής παρουσιάστηκε στο κοινό η χορευτική παράσταση του συλλόγου ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ .
Κατά πληροφορίες η παράσταση είχε τρομερή επιτυχία που συγκέντρωσε τα πιο θετικά και ενθουσιώδη σχόλια του κοινού που είχε κατακλύσει τον χώρο.
Μεταξύ άλλων, χόρεψαν και Κάρυστο και οι ρυθμοί μας συνεπήραν τους θεατές και εμάς μας έκαναν για άλλη μια φορά περήφανους που η μουσική μας αγγίζει τόσο όμορφα τον κόσμο.
Στον σύλλογο ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ, έχουν ενεργό δράση Καρυστινοί και Καρυστινές, που δεν χάνουν καμιά ευκαιρία που να μην επικοινωνήσουν τον τόπο μας με τα υπόλοιπα μέλη του συλλόγου.
Για παράδειγμα την εκδρομή που διοργάνωσαν πέρυσι το καλοκαίρι, την εκδήλωση που περιέλαβαν χορούς του τόπου μας, και άλλα πολλά που σχεδιάζουν για το μέλλον.

Ο Σύλλογος αν και  σχετικά νέος, έχει μια σημαντική παρουσία στα πολιτιστικά δρώμενα της Αγίας Παρασκευής και όχι μόνο, μιας και συμμετέχουν σε διοργανώσεις σε άλλα μέρη της Ελλάδας. Ελπίζω και εύχομαι να τους δω να συμμετέχουν και στην πόλη μας σε μια παρόμοια δράση.

Η ιστορία του συλλόγου έχει πολύ ενδιαφέρον και μας δείχνει το πως η αναγνώριση ενός καλού δασκάλου μπορεί να οδηγήσει στην δημιουργία ενός συλλόγου που αφήνει στην σφραγίδα του όπου βρεθεί.

Ο δάσκαλος ανήκε στο δυναμικό του δήμου και μετά το τέλος της συνεργασίας τους, οι μαθητές του προτίμησαν να δημιουργήσουν τον σύλλογο και να παραμείνει ο αρχηγός και ο δάσκαλος τους , παρά να παραμείνουν στο χορευτικό του δήμου με αβέβαιο αποτέλεσμα στην προσπάθεια τους.

Έτσι ξεκίνησε το ταξίδι τους και φυσικά όπως όλα τα ταξίδια, δεν θα μπορούσε παρά να ταράσσεται από καταιγίδες και ανέμους.
Ανέμους της διχόνοιας, καταιγίδες της διαπλοκής, τρικυμίες της ζήλιας και της εμπάθειας, και δυστυχώς το σαράκι της κακής πολιτικής παρέμβασης που προσπαθεί να φάει το ξύλο του πλοίου.

Παρόλα αυτά, υπάρχουν άνθρωποι που προσπαθούν να κρατήσουν την σωστή πορεία και να να φτάσει το καράβι ΚΟΡΥΒΑΝΤΕΣ , στο λιμάνι του πολιτισμού ανέπαφο και δυνατότερο.




φωτο από το facebook.

Καταγωγή[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τον πρώτο μύθο ενισχύει η μαρτυρία ότι οι Κορύβαντες αποκαλούνταν «δενδροφυείς» (πρβλ. την καταγωγή του ανθρώπινου είδους κατά τον Δαρβίνο). Σύμφωνα όμως με άλλη παράδοση, οι Κορύβαντες γεννήθηκαν από τα δάκρυα του Δία, δηλαδή από τη βροχή, που γονιμοποιεί τη γη. Τέλος, άλλες παραδόσεις λένε ότι οι Κορύβαντες ήταν απόγονοι τωνΙδαίων Δακτύλων (Στράβων Ι 473) ή γιοι της Ρέας.
Επειδή οι Κορύβαντες σχετίζονταν στενά με τη λατρεία της Κυβέλης, αναφέρονται συχνά ως γιοι της, τους οποίους απέκτησε με κάποιο ήρωα της Σαμοθράκης (Διόδωρος Γ΄ 55). Στη Ρόδο τους θεωρούσαν παιδιά του Ηλίου και της Αθηνάς, ενώ στη Σαμοθράκη γιους του Απόλλωνα και της Ρυτίας. Η σύνδεση των Κορυβάντων με τον χορό οδήγησε στη σκέψη ότι ίσως είχαν σχέση με τις Μούσες, κι έτσι από πολλούς αναφέρονται ως γιοι της Θάλειας και του Απόλλωνα (Βιβλιοθήκη Απολλοδώρου, Α΄ 3, 4) ή του Δία και τηςΚαλλιόπης. Οι Κορύβαντες αναφέρονται και ως γιοι του Κρόνου, ενώ κατά τους Ορφικούς κατάγονταν από την Περσεφόνη.

Λατρεία και «κορυβαντιώντες»[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι Κορύβαντες λατρεύονταν με οργιαστικούς χορούς των πιστών, που χαρακτηρίζονταν ως «κορυβαντιώντες» (Αριστοφ. Σφήκες 8, Πλάτ. Κριτίας 54, Συμπόσιον 215). Οι πιστοί καλούσαν τους Κορύβαντες με άγριες κραυγές και κινήσεις. Από τη μανία τους αυτοτραυματίζονταν κάποτε, καθώς χτυπούσαν τα κύμβαλα και τα τύμπανα με τη συνοδεία αυλού. Οι αρχαίοι αποκαλούσαν την κατάσταση αυτή της εκστάσεως ως «πλήρωση», η οποία χαριζόταν από το θείο. Ταύτιζαν τη μανία αυτή με το μεθύσι ή την ευγλωττία. Η ένταξη ενός ανθρώπου στους κορυβαντιώντες γινόταν με τη «Θρόνωση»: ο μυούμενος καθόταν πάνω σε ένα θρόνο, ενώ χόρευαν γύρω του.

Τοπικές λατρείες[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Τόπος καταγωγής των Κορυβάντων θεωρείται γενικώς η Μικρά Ασία. Περί τα τέλη του 7ου αιώνα π.Χ. η λατρεία τους καθιερώθηκε στην περιοχή της Αιολίας και της Ιωνίας, όπου και συνδέθηκαν με τους Καβείρους. Αργότερα λατρεύθηκαν στη Ρόδο και στην Κρήτη, όπου ταυτίσθηκαν με τους Κουρήτες. Τόποι λατρείας τους στην Αιολία και στις ακτές τηςΠροποντίδας ήταν η Ίδα, το Σίγειο, η Αμαξιτία, η Σκήψις, η Μυτιλήνη, η Πέργαμος, οι Ερυθρές, η Αλικαρνασσός, κ.ά., ενώ κύριο λατρευτικό κέντρο στην Κρήτη ήταν η Ιεράπυτνα, η οποία ονομαζόταν παλαιότερα Κύρβα. Την παλαιότητα της λατρείας των Κορυβάντων στη Ρόδο στηρίζουν η μαρτυρία του Διοδώρου για κάποια πόλη «Κυρβία» και μία επιγραφή.
Στην ηπειρωτική Ελλάδα, οι Κορύβαντες λατρεύονταν για αρκετούς αιώνες και στην Αθήνα. Ο Παυσανίας γράφει ότι αγάλματά τους υπήρχαν πριν από το ιερό της Δεσποίνης στηΛυκόσουρα της Αρκαδίας.

Κορύβαντες και Κυβέλη[Επεξεργασία | επεξεργασία κώδικα]

Οι Κορύβαντες συνδέθηκαν στενά με την Κυβέλη, πιθανώς για πρώτη φορά στη Μικρά Ασία. Μέσα από τη λατρεία της Κυβέλης έγιναν γνωστοί και στους Ρωμαίους. Από ένα χρονικό σημείο και μετά, οι Κορύβαντες εμφανίζονται στη θέση των «Γάλλων», δηλαδή των ιερέων της Κυβέλης, ενώ ήταν και οι χορευτές που τη λάτρευαν με τον χορό τους. Τα λιοντάρια που έσερναν το άρμα της Κυβέλης τα περνούσαν για Κορύβαντες μεταμορφωμένους. Ο επικεφαλής Κορύβας, επειδή ταυτιζόταν με τον Άττιν, κατείχε υψηλή θέση: καθόταν στον ίδιο θρόνο με τη Μητέρα (την Κυβέλη).
Η συσχέτιση των Κορυβάντων με τους Ιδαίους Δακτύλους, που και αυτοί έπαιζαν κάποιο ρόλο κατά καιρούς στη λατρεία της Κυβέλης, αποτελεί μία ακόμα σύνδεση.
Οι Κορύβαντες συσχετίσθηκαν με τον θεό Διόνυσο όταν ταυτίσθηκαν με τους Κουρήτες, ενώ σχετίσθηκαν και με τους Τελχίνες της Ρόδου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου